Co by mělo být hlavním cílem každého prodeje? Je to jen prodat? Nebo prodat za co nejvyšší cenu? Pokud by to byla první varianta, v žádném případě nepotřebujete realitní kancelář, prodat nemovitost přeci dovede každý, nějak ji nafotíte mobilem, dáte ji na internet, ozve se vám zájemce nebo dokonce několik a ejhle máte vážného zájemce o koupi. Na internetu najdete advokáta a ten vám doslova za pár tisícovek připraví veškerou potřebnou dokumentaci k prodeji a je to. Věřte, že to může být opravdu takhle jednoduché. K čemu tedy potřebujete realitku, která si za činnost, kterou každý zvládne, naúčtuje provizi? I přesto, že se situace za poslední léta výrazně zlepšila, pořád velmi mnoho realitních kanceláří takto funguje. Pokud však chcete prodat za co nejvyšší cenu, musí se realitka předvést v úplně jiném světle s propracovanější strategií, která ji zabere čas a stojí peníze, ale pokud ji ovládá, výsledkem bude vaše spokojenost.
A konečně se tedy dostávám k tomu, za co si vlastně provizi platíte. Odpověď je jednoduchá: Služby makléře využijete proto, abyste prodali bezpečně vaši nemovitost za co nejvyšší cenu pro vás a s minimem vámi vynaloženého úsilí. Pokud se toto podaří, provize je zasloužená. K tomu, aby makléř byl schopen stanovit nejvyšší možnou cenu, musí mít s danou lokalitou zkušenosti a dále by měl využívat nástroje jako např. cenové mapy, aby zjistil, za kolik peněz byly v dané lokalitě podobné nemovitosti zobchodovány. Stanovení kupní ceny by zcela určitě nemělo probíhat tak, že si prodávající řekne cenu a makléř si nad ni přihodí provizi a začne prodávat. Stanovení ceny je gró celého obchodu, proto by se tato disciplína neměla ani v nejmenším podcenit. Všemu by měla přecházet analýza daného trhu, kdy by makléř na základě svých zkušeností a dat získaných z cenových map s přihlédnutím na aktuální nabídku v lokalitě, měl velmi přesně určit maximální prodejní cenu, za kterou by se nemovitost umístila na trh.
K tomu, aby bylo dosaženo nejlepšího výsledku je doslova nezbytné nemovitost připravit k prodeji – důležité je ji odosobnit (odstranit veškeré osobní věci), provést homestaging, zajistit profesionální fotografie popř. video prohlídku či 3D scan nemovitosti, nechat grafikem připravit profesionální půdorysy, grafické podklady pro prezentaci na sociálních sítích, postarat se o copywriting nebo-li napsat poutavý prodejní text, ten přizpůsobit cílové skupině potenciálních zájemců. Podcenění některé z těchto výše uvedených činností může být klíčem k neúspěchu.
Veškerý právní servis, poplatky za kolky, ověření podpisů, úschovu kupní ceny, přepis energií, průkaz energetické náročnosti, zpracování daňového přiznání by mělo být samozřejmě taktéž součástí provize.
Pokud bych měl celý článek shrnout do jedné věty, tak provize makléře je odměnou za to, že se postará o bezpečný prodej nemovitosti za aktuálně nejvyšší možnou kupní cenu pro prodávajícího
Pokud máte jakékoliv dotazy, neváhejte se na mě obrátit. Článek je psaný v obecné rovině, ale situace a potřeby klientů jsou samozřejmě individuální. A tak se na ně musí nahlížet a přistupovat k nim. Jsem připraven vám pomoci!