Celý minulý článek se týkal makléřů, kteří pracují „zdarma“. Věřím, že ti co jej četli pochopili, že zdarma nepracuje NIKDO! Opravdu se s tímto trikem stále setkávám velmi často, a tak jsem měl velkou potřebu jej zmínit i nyní, nicméně věřím, že všichni moji čtenáři o makléřích pracujících zdarma již neuvažují! Důležitým kritériem je tedy cena makléře, resp. na kolik si ocení svou službu. Standardní provize makléře se pohybuje kolem 3-5% z kupní ceny, pokud Vám makléř po všech stránkách vyhovuje, jen jste si nebyli jisti jeho odměnou, 3-5% z kupní ceny je standardem na realitním trhu. Samozřejmě by vám měl přesně obhájit co vše 3-5% zahrnuje, já se tomu budu věnovat v příštím článku.
Zmínil jsem odměnu účtovanou makléřem jako první pouze v návaznosti na minulý článek, nicméně ji v žádném případě nepovažuji za zásadní kritérium, podle které se rozhodovat. Mnohem důležitější je si s makléřem opravdu rozumět po lidské stránce, prodej nemovitosti je běh na delší trať, není to rohlík v obchodě, který koupíte, sníte a další den jdete pro další. Berte v úvahu, že s makléřem budete v kontaktu řádově několik měsíců, pokud to bude člověk, se kterým si budete rozumět po lidské stránce, celý proces pro vás bude jednodušší a třeba se u něj i zasmějete ☺
"Makléř by neměl působit anonymně"
Vím, že je těžké být anonymní v dnešní době, ale přesto jsou makléři, kteří jsou vidět více a makléři kteří jsou vidět méně a podobně by to tak mohlo vypadat i s vaší nemovitostí, kterou se chystáte prodat. Proto čím více je práce makléře vidět (samozřejmě v dobrém slova smyslu), v dnešní době se bavím hlavně o internetu, tím více bude vidět i vaše nemovitost, což výrazně zvyšuje šanci na její úspěšný prodej. V ideálním případě, když má makléř své webové stránky, kde vidíte jeho práci, a kde si samozřejmě můžete ověřit, za co si vlastně platíte.
Pro doplnění uvádím kritéria, která nejsou zásadní, byť se tak mohou tvářit:
Jednám s velkou realitní kanceláří – Nikdy nejednáte s realitkou, ale s jedním makléřem z realitky, je důležité rozumět si s ním. Ano, jsou realitní kanceláře, které mají lepší renomé než jiné, ale opravdu bych se spíše zaměřil na danou osobu makléře než na realitku, hlavička realitky je druhotnou záležitostí.
Jednám s tím, kdo mne nejvíc nabídne – Pokud se jedná o konkrétního zájemce o nemovitost, dává to smysl. Pokud se jedná o jednání s makléřem, smysl to postrádá. Ano, makléř se musí vždy snažit prodat nemovitost za co nejvíc, nicméně každá nemovitost má svou cenu, je to ta maximální cena, kterou je trh ochoten akceptovat a práce makléře je vyvinout maximální úsilí tuto cenu stanovit a posléze za ni i nemovitost prodat. Toto úsilí však začíná již u stanovení té maximální ceny. V případě, že se vás makléř snaží získat na svou stranu sliby o vysoké ceně, je důležité, aby si ji obhájil resp. něčím podložil, ideálně analýzou prodaných nemovitostí v dané lokalitě vycházející z cenových map, v lepším případě jím prodanými nemovitostmi. Teď neříkám, že pokud vám makléř nabídne, že nemovitost prodá za cenu, kterou jste nečekali, abyste s ním nejednali. Snažím se říci, že z počátku špatně zvolená cena může mít negativní dopad na konci. Zkrátka a dobře, pokud si vysokou cenu obhájí svou prací, dejte mu zelenou, pokud nikoliv buďte opatrní a možná se zkuste poradit i s někým jiným.
Kritérií na makléře může být nespočet a já se snažím popsat ty opravdu nejzásadnější, abych vám v tom nedělal zbytečně zmatek ☺ Výše zmíněnými se držte a riziko nespokojenosti eliminujete.
Pokud budete mít jakékoliv dotazy k výše zmíněnému, zavolejte mi nebo napište, rád vám sdělím svůj pohled na danou věc.